2013

FBFølg os på Facebook

Gramophone Magazine om Langgaard Festivalen 2013:

”Langgaard comes home”

”Langgaard’s stock is on the rise […]

DJ and Langgaard-nut Katrine Ring mixed together various recordings of the composer’s music on her decks at the “Langgaard Lounge” in the bar underneath the composer’s former flat. Only I Denmark […]

Resonant parallels exist between Parsifal and so much Langgaard, not least his own mystic-religious opera Antikrist. As Trine Bastrup Møller’s Kundry writhed around on a bed in the cathedral’s chancel – local townsfolk playing Parsifal’s knighths sat in the choir stalls either side in priest-like robes – fiction seemed to blur with reality; Parsifal suddenly felt like a satirical commentary on religious authority. Then the organ resounded apocalyptically from the other end of the nave, as if the devout Langgaard were back in his loft, commanding the performance to stop.”

Læs hele artiklen her: Anmeldelse af Rued Langgaard Festival (Gramophone, november 2013)

Det skrev pressen i øvrigt om Rued Langgaard Festivalen 2013:

Andrew Mellor i magasinet Klassisk:

Om “Klippepastoraler”:
”… Langgaards livsbekræftende musik blev sendt ned ad kirkens midterskib som en almægtig storm. De sidste partitursider, pointeret af messingblæsere højt oppe rundt om midterskibet, var overvældende.”

Om “Parsifal” i Ribe:
”Bo Gunges arrangement af dele af ’Parsifal’s orkesterpartitur for messingblæsere og slagtøj var et mirakel …

Hele opførelsen havde en dyb følelse af fællesskab, mest fordi det begyndte udenfor, og under det store optog i 1. akt blev publikum inviteret til at følge med ind i kirkens intime rum. Men genistregen var idéen i sig selv. ’Parsifal’ er en ekstremt Langgaardsk opera, og den genlyder af sociale spørgsmål …

Birgitte Ebert tordnede apokalyptisk Langgaard ud fra orglet, som om komponisten var tilbage i bygningen og befalede Trine Bastrup Møllers sensuelle Kundry at opføre sig ordentligt.

Ikke blot et vitalt glimt ind i Langgaards teologisk inderlige og tågede verden: Det var den mest åbenbarende Wagner-oplevelse, jeg var heldig at være vidne til i 2013.”


Søren Schauser i Berlingske:

”En festival i radiomanden Esben Tanges regi satte byen på den anden ende … Første højdepunkt: Hans (Langgaards red.) utrolige Klippepastoraler… Mange virkede helt lamslået bagefter. Ingen i Ribe Domkirke den fredag vil glemme musikken igen. ”


Jakob Levinsen i Weekendavisen om bl.a. “Parsifal” i Ribe under overskriften ”Den alternative Wagner”:

”Og i forhold til den vekslende grad af magelighed i de store institutioner – ”jeg ligger og besidder,” gaber dragen i Siegfried, og kræver så i øvrigt ro til at sove videre – kan tilsyneladende vanvidsprojekter som dem på Christianshavn og i Ribe godt hævdes at være væsentlig mere i den store billedstormers egen ånd.”

YouTube Preview Image

YouTube Preview Image
YouTube Preview Image

YouTube Preview Image YouTube Preview Image

© Birgit Tengberg

 

 

Hør koncerten med Sønderjyllands Symfoniorkester og dirigenten Per-Otto Johansson fra festivalen 2012:                                                                                                  http://www.dr.dk/P2/P2+Koncerten/Koncerter/2012/20120831135347.htm

Optagelse af koncerten “Korsets Vej” fra Rued Langgaard Festivalen 2011, hvor DR VokalEnsemblet ledet af Søren K. Hansen bl.a. opfører Langgaards Rosengaardsviser og Liszts passionsdrama Via crucis.