Ofret – musik af Olivier Messiaen, J.S. Bach og Rued Langgaard

Det er en mangeårig drøm, der går i opfyldelse, når Michael Schønwandt i spidsen for Sønderjyllands Symfoniorkester, Sleswig-Holsteinisches Sinfoniorchester, DR VokalEnsemblet, Vor Frelsers Kirkes kor og solister opfører Debussys og den italienske digter Gabriele d’Annunzios sjældent opførte mysteriespil Le Martyre de Saint Sébastien (Den hellige Sebastians martyrium).

Med en overdådig farvestrålende musik skaber Debussy en række magiske scener med den kristne martyr Sebastian, der bundet til et laurbærtræ bliver gennemboret af pile, og som siden forløses i Paradis, hvor hans sjæl indtager sin plads ved Guds side. I løbet af værkets fem såkaldte «huse» gennemgås forskellige faser af Sebastians martyrium, hvor en ydre dramatisk handling forbindes med en indre forvandling. Værket er som skabt for de stemningsfulde rammer i Ribe Domkirke.

 Le Martyre de Saint Sébastien var ved premieren i Paris i 1911 et Gesamtkunstwerk med en varighed på fem timer, hvor dans, teater, musik og scenografi indgik i en syntese.

Opførelsen ved Rued Langgaard Festival er Skandinaviens premiere på en ny kritisk-videnskabelig udgave, Durand (2009), redigeret af Pierre Boulez og Eiko Kasaba og med Debussys komplette musik. I det reciterende parti som Sebastian høres Helene Gjerris og som Sebastians ånd sopranen Dénise Beck. Le Martyre de Saint Sébastien iscenesættes af Esben Tange. Lysdesign og projiceringer af ikoniske fremstillinger af martyren Sebastian ved Lars Egegaard Sørensen.

Forestillingen begynder med det oprindelige forspil til Rued Langgaards dommedagsopera Antikrist. Opførelsen er den første i Danmark siden 1926, hvor forspillet i den danske presse blev beskrevet som «en Klippe, der pegede mystisk mod Himmelen».

Foruden Langgaard og Debussy, hvis 100 års dødsdag markeres i 2018, spilles der ved festivalen musik af J.S. Bach og Olivier Messiaen. Alle fire komponister er i en række af deres værker optaget af musikken som en form for offergave, der giver adgang til en bagvedliggende åndelig verden.

Det gælder blandt andet på festivalens åbningsaften, hvor der i Skt. Catharinæ Klostergård spilles uddrag af Bachs Musikalisches Opfer, og hvor pianisten Kristoffer Hyldig spiller Messiaens storværk Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus (Tyve blikke på Jesusbarnet).

I en a cappella-koncert synger DR VokalEnsemblet, ledet af Marcus Creed, Langgaards Lokkende toner og Sæterjenten, der er scenerier fra det norske fjeld. Domorganist Kristian Krogsøe spiller tredje aften Begravet i Helvede af Langgaards orgeldrama Messis samt Messiaens L’Ascension (Himmelfarten).

Gunvor Sihm og Berit Johansen Tange spiller Langgaards Violinsonate nr. 4. Parce nobis, Jesu! (Skån os, Jesus!). Og Trio con Brio og klarinettisten Olli Leppäniemi kan opleves i Messiaens nyklassiker Kvartet til Tidens Ende, der er komponeret i krigsfangelejr under 2. Verdenskrig. Endelig uropfører Esbjerg Ensemble et nyt arrangement af Bachs Goldbergvariationer i en version for 10 musikere.

Esben Tange