Lørdag
den 6. september 2025
Billetter købes via link under beskrivelse af koncert / begivenhed.
Ret til ændringer forbeholdes
Kl 10.00
Musikkens Mystiske Mikrokosmos
Langgaard Salen
I årtierne omkring år 1900 blomstrede esoteriske strømninger som spiritisme og teosofi overalt i Europa, og de satte deres præg på alle kunstarterne - men hvordan påvirkede de musikken i Danmark?
Ph.d. og musikforsker Thomas Husted Kirkegaard (Aarhus Universitet) dykker ned i de okkulte musikfilosofier hos Siegfried Langgaard, Rued Langgaard og Tekla Griebel Wandall. Ved at undersøge deres hemmelige symboler og mystiske verdensbilleder åbner oplægget et vindue til en næsten glemt dimension af dansk musikhistorie. Hvad betød det for disse komponister at skabe musik i kontakt med kosmos - og kan vi stadig høre ekkoet af det i dag?
Foredrag ved Ph.d. og musikforsker Thomas Husted Kirkegaard
Kl 11.00
Vinder af Rued Langgaard Konkurrencen 2025 - Denisa Irina Pirvulescu
Sct. Catharinæ Kirke
Rumænske Denisa Irina Pirvulescu blev den første solopianist til at vinde Rued Langgaard Konkurrencen. Med stor fantasi og mod begejstrede hun publikum, og gav et nyt blik ind i dybderne af Rued Langgaards musik. Denisa har med udgangspunkt i uddrag af passager fra Dantes Guddommelige Komedie sammensat et program af musik af Rued Langgaard, der udgør en rejse fra paradiset gennem skærsilden til helvede.
Paradiset:
- Expression BVN 242 (1930-1939) (5’) ”Efter Ilden kom en stille sagte Lyd…” En åndelig opvågning før alt andet
- Rødtjørn fra Blomstervignetter (II) BVN 424 (1951) (3’) Evighedens stille blomstring
- Gyldne Stømme fra Gitanjali-Hymner BVN 149 (1918-20) (3’) En guddommelig freds strålende overflod. Himlen i sin fylde
Purgatory (skærsilden)
- Den hvileløse vind fra Gitanjali-Hymner BVN 149 (1918-20) (3’) Skrøbelig ro før den yderste dom, frygten for at falde
- Sonata nr. 2 Ex Est (Det er forbi). 2. sats. Allegro strepitioso (buldrende)… BVN 222 (1934-45) (3’) Sjælelig selvindsigt: skyld, hukommelse og usikkerhed
- Afgrundsmusik I Inflessibile mostruoso (streng, monstrøs)… BVN 169 (1921) (9’) Afgrunden begynder at åbne sig, det indre kaos og konflikten bliver dybere.
Inferno (helvede)
- Afgrundsmusik II Frenetico, quasi rondo (hysterisk, næsten som en rondo)… BVN 169 (1921) (7’) Helvede råder: dissonans, ødelæggelse, ingen vej tilbage
- I det blafrende Efteraarslygteskær BVN 206 (1930-33) (9’) Sidste nedstigning: flammer, lidenskab og straf. Francesca og Paolo for evigt i stormen.
Denisa Irina Pirvulescu, klaver
Kl. 12.15
Langgaards klaver II - Den fjerne Sang
Café Rued
Gennem hele livet havde Rued Langgaard et Bechstein flygel fra 1890’erne. Det har nu gennemgået en historisk bevidst renovering på Bechstein fabrikken i Tyskland, så instrumentet nu igen fremstår i en stand, der minder om det Rued Langgaard oplevede i sin tid.
Til den anden sit down koncert ved Rued Langgaards renoverede flygel har Christian Westergaard udvalgt fem af Langgaards i alt ti Gitanjali-Hymner, hvor natur og himmelske drømme går op i en højere enhed.
- Den fjerne sang
- Sejlfærd
- Regnfulde blade
- Sommerhvisken
- Himmelensomhed
- Christian Westergaard, klaver.
Gratis adgang
Kl 14.00 - 14.30
Langgaards Bænk III
Ribe Gammel Kirkegård. Ved klokkestablen og sommerfugleporten
Fra sit hjem i Gravsgade gik Rued Langgaard ofte på kirkegården, hvor han på en bænk fandt ro og inspiration til at komponere. Nu går vi i fodsporet på Rued Langgaard. Slå dig ned på en bænk eller i græsset og lyt til musikken i det fjerne, naturens lyde og ordene fra Åben himmel.
Niels Lyhne Løkkegaard: Rued Langgaards bænk II B
Efterklange af Langs Kirkegaarden, Vildænder og Ekko fra Rued Langgaards kvartet Ribe, tidlig Morgen BVN 386 (1949). Uropførelse.
Jonas Eika læser op fra Åben himmel, som er en fantasi over den kristne kvindebevægelse Beginerne.
Medvirkende:
- Dybfølt: Kirstine Elise Pedersen, cello og Mathæus Bech, bas.
- Ensemble med elever fra Ribe Katedralskole
- Soundboks med optagelse af Rued Langgaards bænk fra Rued Langgaards grav på Holmens Kirkegård i København samt optagelser fra Sct. Catharinæ Klostergård.
Varighed: 30 min.
Gratis adgang
Kl 15.00
Priskoncert med domorganist Birgitte Ebert
Ribe Domkirke
Frobeniusfondens store pris 2025 på 250.000 går til domorganist ved Ribe Domkirke Birgitte Ebert – for et langt og engageret virke som organist og for: "som medstifter af Rued Langgaard Selskabet 2007 - og fra 2010 drivende kraft i Rued Langgaard Festivalen at yde en enestående indsats for, at festivalen har udviklet sig til én af de betydeligste musikfestivaler i Danmark.”
Birgitte Ebert, orgel
Taler ved Henrik Paludan, formand for Frobeniusfonden og Elof Westergaard, biskop i Ribe Stift.
Gratis adgang
Kl 16.00
Antikrist - the movie
Langgaard Salen
Film: Rued Langgaards dommedagsopsætning i opsætning fra Deutsche Oper, Berlin
Med opsætningen af Rued Langgaards Antikrist på Deutsche Oper i Berlin i 2022 har Langgaards 100 år gamle dommedagsopera endelig fået et stort internationalt gennembrud. Den unge tyske instruktør Ersan Mondtag iscenesætter Antikrist som en moderne storby-forfaldshistorie, og i en frapperende visuel stil.
Film-introduktion ved Bendt Viinholt Nielsen.
Rued Langgaard: Antikrist. DVD 2024 (102’)
Kl 16.00
Langgaards Eftermiddag – Sacre versus Antikrist
Ribe Kunstmuseum
Poetisk vandrekoncert i museumshaven ved Ribe Å, på Sct. Nicolaj Gade og i Ribe Kunstmuseum.
Ritualet begynder
Ritualer mod undergangen - i museumshaven
Fri performative fortolkning af Igor Stravinskys Le Sacre du Printemps. Med udgangspunkt i første del af det todelte originalværk undersøges spændingen, der foregriber den rituelle ofring, frem for selve dødsdansen. Midt i en global klimakrise spørger værket, om afsavn og menneskelig opofrelse atter er nødvendig for at sikre artens overlevelse?
- Astrid Grarup Elbo, solodanser
- Katrine Grarup Elbo, violinist og komponist
Jeg’ets storhedsfantasier - på pladsen foran museet.
Personlig fortolkning af Rued Langgaards Antikrist med udgangspunkt i lydoptagelser fra Galgebakken i Ribe, hvor der frem til midten af 1700-tallet blev foretaget henrettelser.
- Jakob Kullberg, cello
- Jacob Kirkegaard, lydkunst
Henrik Schouboe: Forår (1906) – i museet
I den danske maler Henrik Schouboes gennembrudsbillede Forår går en ung pige i organisk samklang med naturen. Menneske og landskab udgør en syntese. Et eksempel på en lysstærk dansk mysticisme.
Med udgangspunkt i maleriet Forår reciterer Ursula Andkjær Olsen en ny poetisk tekst.
- Recitation Ursula Andkjær Olsen, forfatter
Afslutning af ritualet i museumshaven ved Ribe Å
Langgaard Malurt cocktail fra Vester Vedsted Vingaard
Medvirkende:
- Astrid Grarup Elbo, solodanser
- Katrine Grarup Elbo, violinist og komponist
- Jakob Kullberg, cello
- Jacob Kirkegaard, lydkunst
- Ursula Andkjær Olsen, forfatter
Kl 20.00
Lenore - Gysertimen
Sct. Catharinæ Kirke
Tekla Gribel Wandalls Lenore er gotisk gys med recitation, spøgelseskor og en romantisk fortælling, hvor døden ligger på lur.
Hør også et uddrag af Wandalls hovedværk operaen Kong Hroars Skjalde, hvor asatro står overfor kristendom, og spørgsmålet om køn sættes til diskussion.
I første del af koncerten præsenteres nogle af Ludolf Nielsen og Rued Langgaards mest stemningsmættede sange. Alt imens dagens sidste lys forsvinder, viser der sig en anden verden i mødet mellem mytologi, natur og nat.
Ludolf Nielsen: Skærsommerduft og andre sange op. 4 (1901) Vokal og klaver (12’)
- Skærsommerduft (Valdemar Rørdam)
- Fjorden er hvid i den dæmrende Nat (Valdemar Rørdam)
- Natten red over Engen ud (Jenny Blicher-Clausen)
- Skifart (Valdemar Rørdam)
- Extase (A. Sylvest)
Ludolf Nielsen: To Sange op. 12 (1905-06) Vokal, violin og orgel (eller klaver) (7’)
- Media Vita (Johannes Jørgensen)
- Bøn (J.O Wallin)
Ludolf Nielsen: Sover sødt i hellig fred (Schack von Staffeldt) op. 33 (1912). Vokal, violin og orgel (eller klaver).
Rued Langgaard: November (Betty Tofte) BVN 209 (1930) Sangstemme og klaver
Rued Langgaard: Fünf Lieder BVN 77 (1914) (11’) Sangstemme og klaver
- Es steht ein Berg in Feur (Joseph von Eichendorff)
- Morgendämmerung (Joseph von Eichendorff)
- Was ist mir den so wehe (Joseph von Eichendorff)
- Ich Weiss einen grossen Garten (Joseph von Eichendorff)
- Ein Fichtenbaum (Heinrich Heine)
Rued Langgaard: Fire Sange BVN 100 (1915) (uddrag) Sangstemme og klaver.
- Uvejrsaften (Vilhelm Krag)
- Vi tænkte slet ikke paa nogenting (Vilhelm Krag)
Medvirkende:
- David Danholt, tenor (Ludolf Nielsen sange)
- Sophie Haagen, mezzosopran (Rued Langgaard sange)
- Christian Westergaard, klaver
- Tim Crawford, violin
- Philip Smith Madsen, orgel
Pause
Rued Langgaard: Sagnet om Kirke og Orgel (Holger Drachmann) BVN 159 (1918) Deklamation og klaver (4’) Første offentlige opførelse.
Tekla Griebel Wandall: Scene fra operaen Kong Hroars Skjalde frit efter Øhlenslægers Hroars Saga (sopran, alt og tenor) (20’)
Tekla Griebel Wandall: Lenore (Gottfried August Bürger). Oversættelse Asger Berg.
Recitation, klaver, klokker mm. (20’) Afsluttes med spøgelseskor med alle sangere.
Medvirkende:
- Laura Helene Hansen, sopran. Recitation i Lenore
- David Danholt, tenor. Recitation i Langgaard og stemme i spøgelseskor
- Sophie Haagen, mezzosopran. Stemme i spøgelseskor
- Berit Johansen Tange, klaver
Christian Martinez, gong
- Koncept og regi: Laura Helene Hansen og Esben Tange
- Visuel iscenesættelse: Lene Juhl
Kl 22.30
Antikrist går igen
Ribe Domkirke
I Ödets Ögons elektroakustiske og stedsspecifikke ritualværk Resa I Ljus fyldes kirkerummet af højtalere og musikere placeret på akser, der forsøger det umulige: en musik, der driver sig selv. Den tøjlede musik kæmper sig ulydig, og den voldsomme frie musik kæmper sig i form.
Ödets Ögon: Resa i Ljus (40’) Koncert for orgel, elektronik, tværfløjte, guitar, blæser-kvartet, stemmer og ungdomspolygon. Uropførelse
Medvirkende:
- Mads Gravers Nielsen, orgel
- Petter Hängsel, trombone
- Michaela Turcerova, saxofon
- Anne Andersson, trompet
- Mads Egetoft, saxofon
- Oliver Laumann, vokal
- Simone Skronski, vokal
- Andreas Bunin Trap-Jensen, fløjte
- Hampus Wahlgren, guitar og vokal
- JB Hviid, elektronik med mere
- Sophie Z.S Suaning, elektronik og vokal
- 12 studerende fra Kulturskolen i Esbjerg, ungdomspolygon
- Michael Zimmer og Marius Brogaard Aeppli, teknik