Medvirkende i Langgaard Festival 2025

Her på siden kan du læse om de medvirkende musikere, kunstnere og foredragsholdere på Langgaard festival 2025.

Akademisk Kor, Aarhus

Akademisk Kor Århus er Grundlagt i 1985 og i dag ledet af Jonas Rasmussen. Koret består af sangere med tilknytning til Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium og er kendt som et af Danmarks førende amatørkor.

Med ca. 15 årlige koncerter og turnéer til bl.a. Japan, Spanien, Italien, USA og Tyskland har koret opnået international anerkendelse. Priser tæller bl.a. Kalamata International Choral Competition (2024), Sing for Gold i Barcelona (2022) og World Choral Championship i Tokyo (2019).

Koret arbejder aktivt for at udbrede den danske sangskat gennem koncerter, bestillingsværker og indspilninger.

Siden 2021 har koret samarbejdet med Danacord om at indspille Svend S. Schultz’ samlede a cappella-værker – et projekt, der er blevet anmelderrost og spillet på P2. Koret har desuden udgivet Lotusøje (2020) og samarbejdet med Den Gamle By om flere udgivelser.

Anne-Mette Villumsen

Anne-Mette Villumsen er kunsthistoriker og museumsdirektør på Ribe kunstmuseum.

Hun har tidligereværet museumsdirektør på Skovgaard Museet i Viborg.

Ribe Kunstmuseum og Rued Langgaard Festival har indgået en samarbejdsaftale over de næste tre år, hvor et kunstværk eller en kunstner udvælges ift. årets festivaltema.

Astrid Grarup Elbo

Astrid Grarup Elbo er solodanser ved Den Kongelige Ballet, koreograf. Uddannet ved Det Kongelige Teaters Balletskole og solodanser siden 2023. Modtog Årets Reumert 2020 som Årets Danser for Bonnie & Clyde og blev nomineret i 2024 for Waiting Places. Koreograf bag bl.a. Folkeviser (2025), Skønheden og Sacre (2024) og CHARMS (2023).

Kernemedlem af duoen La Mia Bella Sorella med violinist Katrine Grarup Elbo.

Har danset hovedroller som Odette/Odile i Svanesøen, Karen Blixen, og Hilda i Et Folkesagn. Fast danser i Verdensballetten siden 2021.

Bendt Viinholt Nielsen

Bendt Viinholt Nielsen er musikbibliotekar og musikforsker.

Han var ansat i musikforlagsbranchen 1977-84, dernæst i Dansk Musik Informations Center (MIC) og er siden 2003 ansat i Slots-og Kulturstyrelsen under Kulturministeriet, hvorfra han nu er pensioneret.

Desuden er han periodevis tilknyttet forskningsafdelingen ved Det Kongelige Bibliotek.

I 1991 udgav han en fortegnelse over Rued Langgaardsværker (BVN-fortegnelsen) og i 1993 en Langgaard-biografi, der i 2012 udkom i en udvidet og revideretudgave.

I 2000 etablerede Bendt Viinholt Nielsen Rued Langgaard Udgaven, en videnskabeligudgivelsesrække af komponistens værker.

Benjamin Friis Nielsen

Benjamin Friis Nielsen afsluttede i 2010 sine studier på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København på kirkemusiklinjen, hvor han studerede hos professor Hans Fagius og Kurt Levorsen.

Sideløbende har han taget improvisationstimer hos Mattias Wager i Stockholm.

2004-05 studerede han i London, hvor han var organist ved Den Danske Kirke, samtidig med at han modtog undervisning hos organisten David Sanger.

Benjamin Friis Nielsen har siden 2010 været ansat som organist ved Sct.Catharinæ kirke i Ribe.

Han er stifter og dirigent for Ribe Drengekor.

Berit Johansen Tange

Berit Johansen Tange er uddannet pianist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Anne Øland og debuterede fra kammermusikklassen i 2000.

Hun har siden 2002 været ansat som akkompagnatør og repetitør samme sted.

Hun har optrådt som akkompagnatør, kammermusiker og solist i utalligesammenhænge i ind-og udland og samtidigt arbejdet intenst med Rued Langgaards musik, bl.a. som medredaktør og konsulent på flere udgivelser under Rued Langgaard Udgaven.

Hun har udgivet fire cd’er med hans soloklaverværker på mærket Dacapo ligesom hun sammen med violinisten Gunvor Sihm har stået for den første komplette indspilning af Langgaards værker for violin og klaver.

Birgitte Ebert

Birgitte Ebert, organist, er uddannet i København, Lübeck og Paris med debutkoncert fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1990.

Hun var 1990-1999 organist ved Hellerup Kirke, indtil hun i 2000 blev domorganist i Ribe.

Hun er aktiv som orgelsolist og kammermusiker i ind-og udland og har bl.a. været solist med DRuen og Sønderjyllands Symfoniorkester.

Birgitte Ebert er medstifter af og kasserer i Rued Langgaard Selskabet og koordinator af den årlige Rued Langgaard Festival.

Hun har desuden været medredaktør på fire bind orgelværker under Rued Langgaard Udgaven.

Christian Westergaard

Christian Westergaard er pianist og akkompagnatør uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Han har har optrådt i Wigmore Hall og internationale koncertsale og modtog stor anerkendelse for CD-boksen Peter Heise: The Song Edition (2021) og albummet med Jacob Gades klaverværker (2010).

Christian står bag Liedkompagniet og projektet Nye Danske Sange med særligt fokus på dansk klavermusik med værker af Gade, Nielsen, Koppel og Bentzon.

Christian Giuseppe Martínez Alegría

Christian Giuseppe Martínez Alegría, er slagtøjsspiller og medlem af Esbjerg Ensemble siden 1996. Han er fra Colombia og uddannet på Manhattan School of Music, Stavanger og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Han har samarbejdet med bl.a. Per Nørgård og Omar Ebrahim og udgivet en række album.

Han underviser på Syddansk Musikkonservatorium og på masterclasses.

David Danholt

David Danholt, tenor, er uddannet fra Operaakademiet og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har en omfattende koncertvirksomhed som oratorie-og operasanger og har optrådt på operascener i USA og i Europa, bl.a. på festspillene i Bayreuth, hvor han sang rollen som Claudio i Wagners Das Liebesverbot.

I 2014 vandt han 1. prisen i den internationale Wagner Konkurrence i Seattle. David Danholt har bl.a. modtaget Reumerts Talentpris og Musikanmelderringens Kunstnerpris og er tilknyttet Det Kongelige Teater som gæstesolist.

Dybfølt

Dybfølt er en duo med bassisten Mathæus Bech og cellisten Kirstine Elise Pedersen.

De spiller fortolkninger af musik af Langgaard og andre klassiske værker i deres helt eget mix af klassisk musik og folkemusik.

Med de to dybeste instrumenter i strygerfamilien har de skabt sig en unik lyd med et unikt repertoire.

Både Elise Pedersen og Mathæus Bech har oprindeligt studeret klassisk musik og har en stor kærlighed til den nordiske folkemusik.

Deres repertoire er derfor inspireret af både den klassiske musik og den nordiske folketone, med en særlig passion for musikken af Rued Langgaard

Esben Tange

Esben Tange er cand.mag. i musik-og medievidenskab fra Københavns Universitet.

Musikkritiker ved Berlingske Tidende 1994-95. 
Programmedarbejder i DR P2 fra 1995.
Fra 2007 redaktør og koncertvært.
Medlem af Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse fra 2004.
Formand siden 2012.
Medstifter af Rued Langgaard Selskabet i 2007.
Selskabets formand frem til 2011.
Esben Tange medstifter og festivalleder af Rued Langgaard Festival i Ribe.
Har siden 2002 og i samarbejde med pianisten Berit Johansen Tange skabt en række visuelt formidlede koncertforestillinger med musik af Langgaard, Schumann, Wagner m.fl.

Koncept og iscenesættelse af musikdramatik, bl.a.Parsifal i Ribe(2013), Antikrist(2015) samt forestillinger bygget over Niels W. Gades Elverskud (2017) og GriegsPeer Gynt (2019).
Foredragsholder og skribent af artikler om klassisk og moderne musik.
Forfatter til bl.a.Hjerterne opad I.
Mod Lyset.
Rued Langgaard, Musikken og Symbolismen(2014).

Esbjerg Ensemble

Esbjerg Ensemble blev oprettet i 1967 som det første professionelle kammerensemble i Danmark.

Ensemblet består nu af 10 musikere fra hele verden, fordelt som strygekvartet, blæserkvintet og slagtøj.

Ensemblet har en lang række cd’er bag sig med værker af bl.a. Beethoven, Mozart, Sjostakovitj og Fauré.

Mest fremtrædende er dog indspilningerne af dansk musik af Carl Nielsen, Bent Sørensen, Karl AageRasmussen og Per Nørgård.

Udover koncerter i Danmark er Esbjerg Ensemble ofte at finde på internationale scener gennem invitationer til bl.a. Festspillene i Bergen, Klangspuren Schwaz, NordlichterBerlin og Kina foruden jævnlige koncerter i Nordtyskland.

Helle Lund Rosborg

Helle Lund Rosborg er projektleder og fundraiser hos Rued Langgaard Festival.

Hun er uddannet i musik og film- og tv-kundskab og har bl.a. arbejdet i Aalborg Symfoniorkester med koncept- og publikumsudvikling.

Hun er desuden fundraiser for Opera i Rebild og konsulent i Esbjerg Ensemble.

Jacob Kirkegaard

Jacob Kirkegaard (1975) er lydkunstner og debuterede som lydoptager som 6-årig og blev introduceret til lydkunst i 1994.

Kirkegaard anvender optagelser af alt fra smeltende is og skydevåben til menneskets egen ørelyde (otoakustiske emissioner). Han har udstillet på bl.a. MoMA (New York), LOUISIANA og ARoS, og er repræsenteret af Fridman Gallery og Galleri Tom Christoffersen. Hans værker er udgivet af labels som Touch (UK) og Important Records (USA).

Medlem af lydkunstkollektivet freq_out og stifter af kunstorganisationen TOPOS. Modtog i 2022 Eckersberg Medaillen fra Akademiraadet for sine kunstneriske bidrag. Har samarbejdet med kunstnere som Else Marie Pade, Lydia Lunch og Julie Martin. Undervist og forsket ved bl.a. Universitetet i Oxford og Johannes Gutenberg Universitet i Mainz. Har samarbejdet med FN’s Waste Wise Cities-program som lydkunstner og rådgiver ifm. den globale plastaftale.

Jens Cornelius

Jens Cornelius (1968), cand.phil. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.

Programmedarbejder ved DR’s klassiske radiokanal P2 og programskribent for DRSymfoniorkestret og DR Vokalensemblet.

Formand for Weyse Fonden og har tidligere været med i bestyrelsen for Rued Langgaard Selskabet.

Desuden redaktør af bogserien Danske Komponister (for forlaget Multivers) og har selv skrevet bøgerne om komponisterne Ludolf Nielsen, Victor Bendix og Emil Reesen. Om kort tidudkommer hans næste bog, der drejer sig om komponisten P.E. Lange-Müller.

Jonas Eika

Jonas Eika er forfatter til ‘Lageret Huset Marie’, ‘Eftersolen’ og senest ‘Åben himmel’, en historisk roman om den kristne kvindebevægelse beginerne.

Derudover har de redigeret et udvalg af Ivan Malinowskis digte under titlen ‘Er døden ikke politisk?’ og, i samarbejde med Nanna Dahler, oversat den amerikanske forfatter Jackie Wangs ’Fængselskapitalisme’ til dansk.

Jonas Eika har bl.a. modtaget Blixenprisen, Montanas Litteraturpris og Nordisk Råds Litteraturpris.

Jonas Hunt

Jonas Hunt er uddannet i kirkemusik og tidlig musik fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, efterfulgt af flere års privatstudier i cembalo hos prof. Ketil Haugsand i Köln.

Han har haft omfattende virksomhed som kammermusiker og leder for barokensemblet Spielgarten, bl.a. ved Schütz Festspiel iDresden 2014.

Han er uddannet orkesterdirigent ved Lunds Universitet og Norges Musikkhøgskole i Oslo og var dirigent for Opera på Valdemars Slot 2006-18 og for Operetteselskabet Polyhymnia 2018-19.

Han er desuden en flittig komponist og arrangør og har skrevet til DR Symfoni Orkestret, DR Pigekoret, DetKongelige Teater, MidtVest Pigekor m. fl.

I perioden 2012-22 var Jonas Hunt organist i Islev Kirke i Rødovre og leder af Rødovre Korskole.

Siden august 2022 er han kantor ved Ribe Domkirke.

Jonas Rasmussen

Jonas Rasmussen (1992) er dirigent for Akademisk Kor Århus, Ungdomskoret Aarhus U og Ensemble Novum og uddannet i korledelse fra University of Cambridge, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm og Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.

Han underviser desuden i klassisk korledelse ved Det Jyske Musikkonservatorium og er særdeles aktiv som komponist og arrangør. Som dirigent har han med sine kor modtaget talrige internationale anerkendelser, herunder sejre ved “World Choral Championships”, “Let the Peoples Sing”, “European Choir Games”og senest 1. pris ved den 20. Gheorghe Dima International Music Competition for dirigenter. Han har udgivet en række albumudgivelser med sine kor. Som komponist og arrangør har Jonas skabt værker og arrangementer, der er opført af kor i hele Danmark.

Sophie Haagen

Sophie Haagen har sunget siden teenageårene, bl.a. i DR Pigekoret. Studerede i USA (2017-18) og er uddannet i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med en bachelor- og en kandidatgrad (2019).

Hun er uddannet operasanger fra Det Kongelige Teaters Operaakademi (2021) og har siden haft bærende roller.

Vandt 1. pris ved Copenhagen Lied Duo Competition med Olivier Messiaens Harawi.

Fik stipendium fra Léonie Sonnings Musikfond 2021.

Karen Bendix

Karen Bendix er uddannet cand.mag. i musik-og medievidenskab fra Københavns Universitet, samt journalist og kommunikation ved DJH.

Siden har hun arbejdet med formidling, markedsføring og kommunikation af musik bl.a. på:

Hun arbejder nu som sekretariatsleder i KORLIV–folkekirkens kororganisation.

Katrine Grarup Elbo

Katrine Grarup Elbo er uddannet violinist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og fra solistlinjen ved Syddansk Musikkonservatorium. Hun debuterede som solist på Castello del Valentino i Torino, Italien i 2018.

Katrine er medlem af klangkollektivet We like We og den Berlinbaserede trio toechter, samt perfomanceduoen La Mia Bella Sorella med solodanser Astrid Grarup Elbo.

Katrine udgav i 2021 sit soloalbum Fold Unfold på det tyske label Sonic Pieces. Hun har desuden skabt musik til teater, film og reklamer.

Komponistgruppen Ödets Ögon

Komponistgruppen Ödets Ögon er en komponistgruppe fra den ekstreme musikscene i København beståede af komponist og kunstner Sophie Z.S Suaning, Jesper Bagger Hviid og Hampus Wahlgren.

Sammen med musikere fra free-jazzscenen, den eksperimentelle elektroniske musik, den klassiske musik, samt elever fra Tværkunstnerisk Grundkursus fra Kulturskolen i Esbjerg opfører de værket Resa i Ljus, hvor hvert anslag er del af et historisk og sonisk kredsløb mellem fuga og kaos.

Kresten Osgood

Kresten Osgood (1976), er trommeslager og uddannet på Rytmisk Musikkonservatoriums musikeruddannelsen i 2002 og har arbejdet samme sted som Studielektor siden 2009. Han har sammen med en række jazzmusikere stiftet pladeselskabet ILK.

Kresten Osgood er hædret med en lang række priser – bl.a. Steppeulv – årets musiker, Django d’Or Pris, DJBFAs Hæderspris, Ben Webster-prisen, Danmarks Radios Leo Mathiessen pris, Ken Gudman prisen og P8 jazzprisen.

Han har samarbejdet med en lang række af de største danske internationale jazzmusikere og udgivet over 100 album i eget navn og som sideman.

Kristoffer Hyldig

Kristoffer Hyldig debuterede i 2010 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium efter studier hos professor Niklas Sivelövog Tove Lønskov.

Han spiller jævnligt i musikforeninger og på festivaler, både som solist, kammermusiker og akkompagnatør og er medstifter af Messiaen Quartet Copenhagen.

Siden 2006 har han udgivet indspilninger med lieder, kammermusik og soloværker af bl.a. Debussy, Ravel, Messiaen, Bent Sørensen og Hindemith og har desuden været nomineret til P2’s musikpris.

Som solist har han optrådt med bl.a. Aalborg Symfoniorkester, CopenhagenPhil og Det Kongelige Kapel.

Han fik juryens specialpris i EU Piano Competition 2009 og har derudover fået tildelt flere priser, heriblandt Jakob Gades store legat, Léonie Sonnings Musikfondsstipendium og Musikanmelderringens Kunstnerpris

Laura Helene Hansen

Laura Helene Hansen studerer i øjeblikket på sin postgraduate-uddannelse ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.

Hun opnåede sin kandidatgrad fra Operaakademiet ved Den Kongelige Opera i København i 2024. Hun deltog i dokumentarserien Den Næste Diva.

Lauras baggrundshistorie vækker stor interesse både inden for og uden for den klassiske musikverden. Hun formår særligt at vække nysgerrighed for opera blandt et publikum, der normalt ikke opsøger genren, da hun selv er en uventet fortolker.

En stor del af Lauras arbejde og passion kredser om underrepræsenterede komponister, især danske kvinde.

Lene Juhl

Lene Juhl er videokunstner, digital scenograf og kreativ konceptudvikler.

Med udgangspunkt i video, lys og digitale medier skaber Lene Juhl multidisciplinære immersive projekter indenfor scenekunst, site specifikkeopgaver, ruminstallationer, udstillinger og koncerter.

Lene Juhls kunstneriske udtryksform befinder sig i et krydsfelt mellem visuel kunst, design og levende performance.

Hun skaber sine egne projekter eller samarbejder med sceneinstruktører, komponister, koreografer, forfattere og producere i Danmark og i udlandet.

Lene Juhl er uddannet sanger fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, studerede Master of Multimedia Arts på Aarhus Universitet og har en Master i IT, Interaktionsdesign og Multimedier fra SDU.

Louise McClelland Jacobsen

Louise McClelland Jacobsen, sopran, studerer fra 2021 på Operaakademiet i København hos professor Helene Gjerris og har desuden modtaget coaching af den anerkendte pianist Helmut Deutsch, Bo Skovhus, Anne Sofie von Otter og den velansete professor Yvi Jänicke i Hamborg.

Hun vandt sammen med Kristian Riisager, klaver, første prisen i Rued Langgaard Konkurrencen 2021.

Louise McClelland har de seneste år bl.a. været solist med DR Symfoniorkestret, Concerto Copenhagen og Jönköpings Sinfonietta som oratorie-og liedsanger.

Derudover har hun vundet priser og modtaget flere fondslegater for sine evner–senest Sonning Talentpris i 2023 og Årets P2 talent i 2024.

Magnus Larsson

Magnus Larsson (f. 1992) er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Royal College of Music i Stockholm. Han er også organist, komponist og radiovært på DR P2. Han arbejder inden for både opera, symfonisk repertoire og ny musik og har dirigeret førende orkestre i Norden.

Debuterede på Det Kongelige Teater med Carl Nielsens Maskarade og har siden assisteret i bl.a. Sjostakovitjs Næsen. Har dirigeret produktioner på bl.a. Göteborgs Operan, Wermland Opera og Helsingborgs Symfoniorkester.

Han har været i opførelser af Monteverdis L’Orfeo med Copenhagen Phil og Teater Sort/Hvid. Andre projekter inkluderer Per Nørgårds Gilgamesh på Rued Langgaard Festival 2022. Han har samarbejdet med bl.a. DR Symfoniorkestret, Prinsens Musikkorps og Gävle Symfoniorkester. Vandt Carl Nielsen Talentprisen (2022), Léonie Sonnings Talentpris (2020) og EMA First Prize i Prag (2017). 

Michael Schønwandt

Michael Schønwandt, dirigent,  har gennem de seneste 45 år haft en imponerende dirigentkarriere både i Danmark og på de største scener i udlandet.

Han var chefdirigent for Det Kongelige Kapel og musikchef ved Det Kongelige Teater, ligesom han var 1. gæstedirigent ved DR Symfoniorkestret fra 1989 til 2000. Som gæstedirigent har han arbejdet med de danske landsdelsorkestre og har siden 2020 været 1. gæstedirigentved Aalborg Symfoniorkester.

I udlandet har han dirigeret store orkestre over hele Europa som Wienerfilharmonikerne, Royal Concertgebouw i Amsterdam, London Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra og Dresden filharmonikerne.

Af operascener har han også arbejdet med de største europæiske scener blandt andet Wiener Staatsoper, Opera de Paris, Royal Opera i Covent Garden og Festspillene i Bayreuth. Siden 2015 har Michael Schønwandt været chefdirigent for Opéra et Orchestre National de Montpellier i Frankrig. Fra 2021 har Schønwandt stået i spidsen for det fransk ungdomssymfoniorkester Orchestre Français des Jeunes.

Niels Lyhne Løkkegaard

Niels Lyhne Løkkegaard (f. 1979) er en dansk komponist og kunstner med en tværfaglig praksis, der spænder over komposition, lydkunst, performance, konceptuel og visuel kunst.

Løkkegaard er lektor og uddannelsesansvarlig ved Rytmisk Musikkonservatorium i København. Hans værker er blevet opført og udgivet internationalt, og han er kendt for at udfordre grænserne mellem lyd, identitet og samfund.

Løkkegaard arbejder ofte med musikinstrumenter ikke kun som lydkilder, men også som kulturellemarkører indlejret i forskellige systemer og hierarkier. Han udforsker mætning som en strategi for transformation, hvor gentagelse og overmætning kan føre til nye former og erkendelser. Han har modtaget anerkendelse for sin evne til at skabe trygge rum, hvor skam og traumer kan opløses gennem kunstnerisk praksis.

Philip Schmidt-Madsen

Philip Schmidt-Madsen er organist ved Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro i København.

Han har studeret kirkemusik og orgel på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Hochschule für Künste i Bremen og debuterede fra solistklassen i 2013.

Han har vundet adskillige priser og har en stor koncertaktivitet i både Danmark og Europa.

Samtidig er han korproducent, akkompagnatør og gæstedirigent for Sankt Annæ Pigekor, kunstnerisk leder af koncertvirksomheden Pro Musica Copenhagen og har siden 2013 har han været timelærer i liturgisk og solistisk orgel ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Philip har indspillet værker af bl.a. Langgaard på pladeselskabet Naxos og er med i Langgaard Selskabets bestyrelse.

Prinsens Musikkorps

Prinsens Musikkorps er et messingorkester med slagtøj og består af 16 professionelle musikere. Orkestret har til huse på Skive Kaserne.

Musikkorpset tjener både Kongehuset, Forsvaret og den danske befolkning. Derfor spiller orkestret både ved officielle begivenheder samt egne koncerter for et bredt publikum.

Prinsens Musikkorps er særligt kendt for sin store musikalske spændvidde. Orkestret spiller bådestemningsfulde kirkekoncerter og festlige nytårskoncerter og mestrer mange forskellige genrer

Signe Asmussen

Signe Asmussen, sopran,er tilbagevendende solist med alle landets orkestre, ligesom hendes storeinteresse for kammermusik og den nye kompositionsmusik har ført til utallige cd-indspilninger og kontinuerligt, tæt samarbejde med landets kammerensembler som:

Sammen med disse ensembler har hun uropført adskillige nye værker og musikdramatiske produktioner.

Med gentagne engagementer på både Det Kongelige Teater og Den Jyske Opera og som fast medlem Guido Paevatalus kammer-operakompagni”GuidOpera” og Carol Conrad og Thomas Koppels ”Operettekompagniet” har hun en omfattende turné-virksomhed rundt til alle landets musikhuse og–teatre.

Sophie Suaning

Sophie Suaning (f. 1992) er billedkunstner, musiker, producer og komponist. Hun skriver primært værker for bands, trommer og kor i ekstreme formater.

Hendes store malerier og meget små grafiske monotypier befinder sig i et spændingsfelt mellem det psykotiske og det konkret sceniske/ikoniske.

Hun mener, at opmærksomt skabte værker rummer iboende oplevelser og erkendelser, der eksisterer uden for intentionalitet og rationalitet. Ord skal væbnes, og billeder skal overskride.

Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester er et turnerende landsdelsorkester med 65 fastansatte musikere og med rødder tilbage til 1936.

Orkestret spiller omkring 150 arrangementer om året: symfonikoncerter, kirke-,skole-, gymnasie-og familiekoncerter.

Hertil kommer koncerter med lokale amatørkor, årlige fælleskoncerter med Schleswig-Holsteinisches Sinfonieorchester  og koncerter med gymnasiekor fra hele regionen.

Sønderjyllands Symfoniorkester spiller til Den Jyske Operas forestillinger i landsdelen og medvirker jævnligt ved transmissioner på DR P2.

Endvidere indspiller orkestret løbende cd’er, bl.a. for selskaberne Danacord og Dacapo.

Thomas Husted Kirkegaard

Thomas Husted Kirkegaard (f. 1991) er ph.d. i musikvidenskab og musikforsker ved Aarhus Universitet. Han forsker blandt andet i danske kvindelige komponister omkring år 1900 og har skrevet den første biografi om Tekla Griebel Wandall (1866-1940).

Hans forskning undersøger også, hvordan esoteriske strømninger som teosofi påvirkede danske komponister i begyndelsen af 1900-tallet.

Thomas er chefredaktør for den videnskabelige nodeserie Danish Classical Music, redaktør på fagtidsskriftet Danish Yearbook of Musicology samt bestyrelsesmedlem i både Dansk Selskab for Musikforskning og Svensk tidskrift för musikforskning.

Ungdomskoret Aarhus U

Aarhus U er et blandet ungdomskor med base i Aarhus Domkirke, bestående af 40 ungesangere i alderen 15–25 år. Under ledelse af Jonas Rasmussen har koret markeret sig som en central aktør i det danske vokale vækstlag.

Koret er kendt for sin genre nysgerrige tilgang til repertoire og bevæger sig ubesværet mellem klassisk, rytmisk, folkemusik og alt derimellem.

Ved European Choir Games 2023 i Norrköpingvandt Aarhus U både kategorien for sakral musik og pop/jazz–og blev samtidig det højest scorende kor i hele konkurrencen.

 Aarhus U har samarbejdet med prominente navne som The King’s Singers, Voces8, Tina Dickow, Aalborg Symfoniorkester og Aarhus Jazz Orchestra. Koret har desuden optrådt live på DR, sunget for H.M. Dronning Margrethe og givet koncert i samtlige af Danmarks 10 domkirker.

På indspilningsfronten har koret markeret sig med flere udgivelser. Senest Håbet er levende (2025), med 20 nykomponerede salmer af Marianne Søgaard, der undersøger grænselandet mellem tradition og fornyelse. I 2024 udkom Fem får, fire geder med nye danske folkemusikarrangementer af Cecilie Holst, og i 2023 blev albummet Lucia på Dansk udgivet og blev bl.a. “Ugens album” på P2.

Ursula Andkjær Olsen

Ursula Andkjær Olsen (1970) debuterede i 2000 med Lulus sange og taler  (Arena og Lindhardt & Ringhof) og er cand.mag. i musikvidenskab og filosofi fra KU og TU Berlin.

Hun er uddannet fra Forfatterskolen (1997-99), hvor hun senere underviste og var rektor fra 2019 til 2023. Hun har skrevet som musikkritiker for bl.a. Dansk Musiktidsskrift, Berlingske og Politiken, og som klummeskribent i Information. Fra 2013 til 2016 var hun redaktør for tidsskriftet Kritik.

Hun er medstifter af klimaaktivistgruppen Forfattere ser grønt og har været aktiv i gruppen siden 2020. Hun har modtaget adskillige priser og har siden 2017 modtaget Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse og senest en præmiering i 2021 for et samarbejde med billedkunstner Sophia Kalkau.
Hun har været medlem af Det Danske Akademi siden 2018 og er en central stemme i dansk litteratur og kulturkritik.

Vinderne af Langgaard Konkurrencen 2025

Denisa Irina Pervulescu, pianist, blev årets vinder af Langgaard Konkurrencen 2025. Hun går på 5. året på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Denisa Irina Pervulescu imponerede både jury og publikum med sin ekstraordinære indlevelse og personlig fortolkning af Langgaards klaverværker. Og er overlegen teknisk formåen.

Selv sagde hun om at spille Langgaards værker: 

“I chose to play these pieces because I find myself in them. I found a truly alive, honest, pure, and raw side of myself. Through Langgaard’s music I can express feelings and emotions that are alive inside me, but that I cannot show in the day-to-day life. I feel that I play with all my heart, body, and consciousness; not only performing piano pieces, but performing art.

Mikkel Andreassen

Mikkel Andreassen (f. 1966) er opvokset i Krogager og uddannet fra Vestjysk Musikkonservatorium med kirkemusikalsk diplomeksamen i 1991.

Han har været ansat ved bl.a. Løgumkloster og Hørsholm Kirker og har siden 2000 været organist og kantor ved Vor Frelsers Kirke i Esbjerg.

Som orgelsolist fokuserer han på senromantisk og moderne repertoire og er kendt for sine udtryksfulde fortolkninger og sit klanglige overskud. Han har givet koncerter i bl.a. Tyskland, Italien, Estland og Færøerne. Fra 2017-2025 var han underviser og koordinator ved Syddansk Musikkonservatorium.

Mikkel Andreassen er også aktiv som komponist, især af kor- og orgelmusik, og er medlem af Dansk Komponistforening.

Vor Frelsers Kirkes Kor, Esbjerg

Vor Frelsers Kirkes kor er en frodig blanding af konservatorie-studerende, uddannede sangere og musikere samt velsyngende amatører. Koret er vigtig del af Vor Frelsers Kirkes rige musikudfoldelse.

Koret er kirkens tjenestekor, og medvirker på forskellig vis ved højmesser, kirkelig handlinger, musikgudstjenester og koncerter året rundt. Derudover giver koncerter i hele regionen – og hele landet.

Korets repertoire rækker fra renæssancen til nutidig kompositionsmusik, dog med særlig vægt på romantisk og nyere musik.

Koret udgav i 2012 en CD med en samlet indspilning af Rachmaninovs Vesper Op. 37,

Ved det årligt  tilbagevendende projekt ”Nye Sange” uropfører koret ny kormusik komponeret af tidligere og nuværende medlemmer af koret.

Koret ledes af  Mikkel Andreassen, og fremhæves ofte for dets medrivende og udtryksfulde fremførelser.

Nils Erik Måseidvåg

Den norske dirigent Nils Erik Måseidvåg er en af Skandinaviens mest lovende unge dirigenter og har allerede samarbejdet med flere af verdens førende orkestre, heriblandt London Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Rotterdam Philharmonic og DR Symfoniorkestret.

Siden 2023 har han været assistentdirigent hos Musikkollegium Winterthur, et af Schweiz’ førende symfoniorkestre, og er i færd med at etablere en international karriere. Som freelancer har han med succes gæstedirigeret orkestre som Oslo Filharmonisk Orkester, Trondheim Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester, Stavanger Symfoniorkester, Kringkastingsorkestret og Orquestra do Algarve.

Han har desuden stået i spidsen for opera- og balletproduktioner med Operaen i Kristiansund, Aarhus Symfoniorkester og Kristiansand Symfoniorkester.

I 2018-19 var han assistentdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester, hvor han arbejdede tæt sammen med Edward Gardner og Juanjo Mena.

Hans talent er blevet anerkendt med flere priser, herunder Léonie Sonnings Talentpris i 2020 og »Orkesterets Pris« fra Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz i 2023.

Måseidvåg er uddannet i orkesterdirektion ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København under Giordano Bellincampi og Michael Schønwandt samt ved Norges Musikkhøgskole under Ole Kristian Ruud.

Han har desuden modtaget uvurderlig inspiration gennem internationale masterclasses hos dirigenter som Johannes Schlaefli, Manfred Honeck, Jorma Panula, Paavo Järvi og Mariss Jansons.